Благодарение на kokofresha

Маршрути и развлечения:

* Факторите, които най-силно оказват благоприятно влияние след добре прекаран уикенд, са смяна на обстановката, чист въздух, досег с природата, двигателна активност, емоционално зареждане, срещи с нови хора и приятни изживявания. В тази връзка Хотел "Борѝка", с. Равнгогор предлага: Други забавления: -планински велосипеди под наем -тенис на маса -организиране на пикник Туристите, дошли в село Равногор, могат да правят преходи по следните маршрути, както и по много други:

От селото се тръгва в югоизточна посока по хубав коларски път. От него се открива широка гледка към връх „Света Неделя”, който има формата на пирамида или на купа сено. След 20 – 25 минути се достига параклисът “Свети Илия”. От него се вижда югоизточният склон на рида с местностите Дълбокото дере, Срядна, Буковик, Форцово, Шипката, Присоето и др. Продължава се по шосето в посока североизток и се излиза на седловината Чадъра, откъдето започва поречието на р.Павлица, в чиято долина се намира Равногорската пещера „ Дупката ”. В пещерата има голям сводест отвор, от който блика малък извор, вливащ се в река Павлица. Тръгваме отново по шосето и достигаме местността „Сух оджак”, където има хубава чешма. Вдясно е пътят за Осеново и Сухото дере, а вляво – местността Кутелето(Кутелите). От манастира „Свети Илия” дотук преходът е около 45 минути. Обръщаме поглед на запад. Вижда се източният склон на връх „Света Неделя”. След седловината пътят се отбива вдясно към Бековите скали. Мястото е много просторно. Насреща е Чернатица с връх Персенк и Модър, а в ниското се вижда долината на река Въча, където се синеят водите на язовир Въча. По скалните пукнатини се среща красивото родопско цвете Haberlea rhodopensis –силивряк, а в небето се стрелкат скални орли. С часове може да се стои и да се наблюдават красивите пейзажи, които променят цвета си в зависимост от атмосферните условия – ту ярко зелени, с открояващите се ръбове на ридовете и хребетите, ту потъват в мораво-синьо, ту изчезват в далечината, скрити от разпокъсаните парцаливи мъгли.

От селото се тръгва в западна посока по асфалтиран път. Разстоянието от селото е около 4-5 км. Преходът е около 1 час. Когато се върви по него особено силно впечатление правят меандрите на Равногорска река. Коритото лъкатуши по високопланинската котловина, образувайки десетки завои, преди да се устреми надолу по планинския склон. Преминава се през северния склон на местността Гьола, покрай наскоро изградена чешма с възможност за отдих и излет в планината, за да се стигне след няколко завоя в курортното селище.

От селото се тръгва в югоизточна посока по хубав коларски път. След 20-25 минути се достига параклисът “Свети Илия”. Продължава се по черен път под шосето вдясно в посока изток и се излиза на местността „Вельовата ливада”.Стига се за 15-20 минути от параклиса “Свети Илия”. Оттук се открива невероятна панорама в посока изток и югоизток към река Въча.

От селото се тръгва в югоизточна посока по хубав коларски път. След 20-25 минути се достига параклисът “Свети Илия”. Продължава се по черен път на юг непосредствено до ретранслаторната станция на Мобилтел. Стига се за 25-30 минути от параклиса “Свети Илия” до Червената скала. Легендата я свързва със смъртта на равногорска девойка, хвърлила се от скалата и предпочела смъртта пред безчестието и насилието от преследващите я турци и дала името на скалата и местността около нея. Оттук се открива невероятна панорама в посока изток, югоизток и юг към река Въча и Равногорските къшли.

На пръв поглед изкачването на върха е много лесно. Оказва се обаче, че в действителност не е съвсем така. Маршрутът е за максимум от 2 часа. Един от подходите за изкачване на върха е посока изток – минава се покрай Хотел „ Борика” и училището, излиза се от селото покрай резервоара, достига се местността Ушите, и оттам на север по билото на Средния връх се достига до връх Света Неделя. Друг подход е от ски пистата – по планинска пътека се върви до горе. Този преход е най-лек. Трети подход е откъм местността „Чадъра” и „Дупката”- този преход е най-труден, тъй като източният склон е най-стръмен и няма трайно оформена планинска пътека. От билото се открива панорамна гледка и при добро време се вижда Горнотракийската низина, Стара планина и Средна гора, могат да се разграничат Пещера, Брацигово, Пазарджик, Пловдив, връх „Санджак”, отделните върхове в местностите „Боаза”, „Баташката река” и цялата Равногорска котловина.

От селото се тръгва в южна посока, преминава се през бензиностанцията и след 20-25 минути се достига до тракийските гробници. Равногор е изграден върху древната земя на траките. В землището на селото са разположени десетки тракийски гробници, една от които е най-голямата куполна гробница в България с диаметър 5,30 м. Любителите на лова и риболова могат да достигнат до язовир Въча пеша или с автомобили, пригодени за пресечен планински терен и да изживеят незабравими мигове при лов на едър дивеч –сърни, прасета, глигани, както и при улов на шаран, пъстърва и друга сладководна риба. Разстоянието до крайната точка е около 14-15 км. По маршрута има изградени и поддържани в добро състояние ловни хижи, оборудвани с всичко необходимо за нормално пребиваване и преспиване. Необходимо е присъствието на местен водач, за да не се получи изгубване в планината.

От селото се тръгва в южна посока по широк черен път – макаданова настилка. В местността Боаза на около 4-5 км от селото непосредствено до пътя в период на изграждане се намират вилно селище и хотел. Местността е много красива с преобладаващи иглолистни гори. Разстоянието до Куртлуджа е около 12 км, до Фотиново или Нова Махала е около 16 км. Може да се правят както пешеходни излети, така и излети с подходящи транспортни средства. От главния път има множество отклонения в двете посоки, по които може да се достигне до заобикалящите върхове, да се организира пикник, да се берат боровинки, диви ягоди, малини и гъби. Необходимо е присъствието на местен водач, за да не се получи изгубване в планината.

От селото се тръгва в югозападна посока по черен път, пресича се местността Конарника, пътят се спуска надолу до Боазката река /Един от притоците на Равногорската река /,пресича се реката по дървено мостче и непосредствено след това се тръгва по отклонението на пътя на запад. Туристите могат да посетят местността „Узуновото”, където студената вода е уловена в чешми, местната ловна дружинка е направила просторен навес с барбекю, масивни маси и дървени пейки и има чудесни условия за пикник и почивка. Маршрутът е много лек и приятен за пешеходен излет. Разстоянието е не-повече от 3-4 км.

От селото се тръгва в западна посока по асфалтирания път за курортното селище Атолука – Васил Петлешков. След като преминете през открития терен и почти изкачите стръмния горски участък непосредствено преди курортното селище – на около 500-600 м. има указателна табела за “Гарванската скала“. Ако сте с автомобил трябва да го оставите на поляната непосредствено след табелата вдясно и да продължите пешком по широк горски черен път. Следвайки указателните табели да вървите в посока север, и след третата указателна табела пътеката се отклонява на изток. Следвайки посоката на изток, вървите по пътеката, като отдясно и успоредно на нея се образува малко деренце. След около 15 минути, излизате на малка полянка и трябва да завиете вляво, за да стигнете след около 200 м. на мястото, където непосредствено преди Гарванската скала се намира новопостроеният параклис “Свети Стефан“. От това място се открива необятна гледка към Тракийската низина, Средна гора и Стара планина. При ясно време се вижда като на длан Розовски вриз, Розово, Жребичко, Ново село, Капитан Димитриево, Пазарджик и други населени места. Мястото е много подходящо за почивка и пикник, като за целта можете да използвате направените с подръчни средства и материали дървени маси и пейки. Ако е отворен параклиса може да се помолите и запалите свещичка за здраве. От началото на отклонението преди Атолука по черния горски път до параклиса се стига за около 45 минути. Маршрутът е много приятен за пешеходен излет. Ако желаете, може да продължите още малко, свивайки вдясно от параклиса по горска пътека по билото, за  да достигнете малко по-надолу до терен с разпилени големи скали и невероятна гледка. Ако тази разходка Ви е достатъчна, може да се върнете по същия път обратно, и ако сте оставили колата си на асфалта преди Атолука, за този маршрут ще са Ви е необходимо да разполагате общо с около два часа, за да се върнете отново в Равногор. Разстоянието по този маршрут от Равногор до Гарванската скала е около 7-8 км, от които около 4 км е асфалтов път.
За туристите, които считат че маршрутът е къс и ако сте търсачи на силни усещания, можете да продължите надолу към Розовски вриз, слизайки в дерето в дясно и следвайки посоката на водата. Разстоянието е около 1 км, но участъка е доста стръмен докато стигнете във вилното селище Розовски вриз, което е изградено в местност с планински ливади и прекрасна вековна букова гора. След като си починете и се подкрепите в Розовски вриз, за да се върнете в Равногор трябва да попитате и да намерите маркирана туристическа пътека, тръгвайки в посока югоизток, за да стигнете канала в който е вкарана водата на Равногорската река, за да стане част от Баташкия водносилов път. Следвайки пътеката срещу течението на водата, стигате до определен участък от канала, който е надземен, и ако имате късмет водата да върви в канала,  ще се насладите на великолепна гледка, образувана от водна пяна и пръски в стръмния надземен участък, изграден незнайно как във формата на обърнат трапец с монтирани гранитни блокове на дъното, за да спират скоростта на водата. Вървейки по пътеката нагоре, където е водохващането на реката ще стигнете до изграден кантон – масивна сграда с градина, беседка и чешмяна вода, където можете да починете и да се подкрепите. Малко по-нагоре ще стигнете до изграден железен мост и преди да преминете по него на другия бряг ще се насладите на красивите водопади на Равногорската река, изваяни от природата. Пътеката ни извежда в местността Боровата кория, близо до село Равногор на пътя Брацигово-Равногор. Като излезете на асфалтовия път трябва да продължите нагоре по него в посока на юг, и след 2-2.5 км  да се върнете в Равногор. Цялото разстояние от Розовски вриз до Равногор като пешеходен преход е не – повече от 5-6 км. До Розовски вриз може да достигнете също и с автомобил по асфалтиран път, като за целта трябва да минете през село Розово. Разстоянието от Розово до Розовски вриз е около 12 км.

От селото се тръгва в западна посока по асфалтирания път за Атолука. Пътят се отклонява в ляво по черен път, преминаващ през местността Баш игрек в посока Баташката река /десен приток на Равногорската река/ на югозапад. Върви се по черен път срещу течението на реката в посока запад и се достига до връх Мангашли и местността Къртъла, откъдето се открива панорама с изглед на запад към гр. Батак и язовир Батак. Може да се правят както пешеходни излети, така и излети с подходящи транспортни средства.От главния път има множество отклонения в двете посоки, по които може да се достигне до заобикалящите върхове, да се организира пикник, да се берат боровинки, диви ягоди, малини и гъби. Разстоянието на прехода е около 7-8 км. Необходимо е присъствието на местен водач, за да не се получи изгубване в планината.